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アイテム
地域子育て支援拠点事業の支援者の抱える発達が気になる子どもの親支援における課題─関東圏A 市の支援者研修におけるワークシートの分析から─
https://edo.repo.nii.ac.jp/records/923
https://edo.repo.nii.ac.jp/records/9239d66e374-0c8c-4b01-acdd-68ed4b545048
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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CH2022-02 (1.0 MB)
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Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-06-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 地域子育て支援拠点事業の支援者の抱える発達が気になる子どもの親支援における課題─関東圏A 市の支援者研修におけるワークシートの分析から─ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Issues Faced Supporting for Parents of Special Needs Child by Parenting Support Workers Employed by Community-Based Child Rearing Support Centers: Based on an Analysis of Training Worksheets from a Parenting Support Workshop in “A” city, Kanto region of Japan. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域子育て支援拠点事業 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達が気になる子ども | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 親 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | community-based child rearing support centers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | parenting support workers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | \nchildren with developmental concerns | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | parents | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
村上, 涼
× 村上, 涼 |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 江戸川大学 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿の目的は,地域子育て支援拠点事業の支援者の抱える発達が気になる子どもと親を支援する際に生じる悩みや困難感を分析して,次の点を明らかにすることである。第一に,支援者が抱える課題の内容を明確にする。第二に,課題の内容から,その課題が生じる背景を明示する。支援者研修において,支援者13 名が記述した支援の悩みや困難感を分析した結果,「親との関わり」「子どもとの関わり」「利用者主体の支援」「他機関との連携」「その他」に関して課題を抱えていることが明らかになった。課題が生じる背景として,(1)地域子育て支援拠点における保育の特徴,(2) 発達が気になる子どもの発達や保育,さらにその親の心理に関する知識と支援技能を学ぶ機会の少なさ,(3) 発達が気になる子どもの親同士の交流も含めた親の関係性支援の難しさ,(4) 支援者自身が自分の考え方や価値観,姿勢を自己認識する難しさ,(5) 組織的に地域の資源を把握し,資源を活用した対応フローを作成する必要性が挙げられた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The present study aimed to analyze the worries and perceived difficulties faced by parenting support workers employed by community-based child rearing support centers when supporting children with developmental concerns and their parents. Details of workers’ issues were clarified and used to define the contexts of these issues. Analysis of training worksheets completed during workshop training by 13 workers describing their worries and perceived difficulties clarified the following categories of issues:interactions with parents, interactions with children, client-centered support, coordination with other facilities, and other issues. The contexts of these issues were as follows( 1)characteristics of childcare at community-based child rearing support centers;( 2) lack of opportunities to acquire knowledge and support skills related to parental psychology and the development and care of children with developmental concerns; (3) difficulty handling support for parental relationships, including interactions between parents of children with developmental concerns; (4) difficulty with self-awareness regarding the worker’s own mindset, values, and attitude; and( 5) need to develop a response flowchart based on a systematic grasp of community resources. |
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雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12822942 | |||||
書誌情報 |
江戸川大学 こどもコミュニケーション研究 紀要 en : EDOGAWA UNIVERSITY Childhood Education and Research Center 巻 3, 発行日 2022-03-20 |