WEKO3
アイテム
ファン対象の選好に及ぼす要因に関する研究―共感性,環境,経験からの検討―
https://doi.org/10.50831/0002000029
https://doi.org/10.50831/00020000291ba75702-d419-4468-afaa-dae1e114feb8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ファン対象の選好に及ぼす要因に関する研究―共感性,環境,経験からの検討― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Research on factors influencing fan target preferences- An examination of empathy, environment, and experience - | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ファン心理 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ファン対象の選好 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 共感性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 環境 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 経験 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | fan psychology | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | fan target preference | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | empathy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | environment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | experience | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.50831/0002000029 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
言語 | ja | |||||
著者名(日) |
薊, 理津子
× 薊, 理津子 |
|||||
著者名(英) |
薊, 理津子
× 薊, 理津子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 江戸川大学 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Edogawa University | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は,ファン対象(アニメ・マンガのキャラクター,実在の人物・団体)の選好に影響を及ぼす要因について,共感性,個人を取り巻く家族と友人が何を好きだったかという環境,ファンになったことによる経験から検討を行った。その結果,ファンになったことで知識や興味が広がったというポジティブ経験と,家族および友人がアニメやマンガを好きであることが,アニメ・マンガのキャラクター好きを促進する要因であることが示された。一方,ファンになったことで楽しみができたといった活力とファン同士の交流というポジティブ経験が実在の人物・団体好きを促進する要因であることが示された。また,これらのポジティブ経験は友人が実在の人物・団体好きだと促進され,加えて,共感的関心は活力を促進した。以上より,選好に対して,共感性,ポジティブ経験およびネガティブ経験,家族と友人が何を好きかという環境要因の影響が議論された。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study examines the factors influencing preference for fan targets (anime and manga characters, real people and organizations) , including empathy, the environment of what family and friends liked, and the experience of being a fan. The study results showed that the positive experience of expanding one’s knowledge and interest by becoming a fan, as well as family and friends’ liking of anime and manga, are factors that promote liking of anime and manga characters. Contrarily, the positive experiences of vitality and interaction among fans, such as having fun as a result of becoming a fan, were shown to play a role in promoting the liking of real people and groups. These positive experiences were also promoted by friends’ liking of the real person or group in addition, empathic interest promoted vitality. The effects of empathy, positive and negative experiences, and environmental factors like the preferences of family and friends were discussed. | |||||
言語 | en | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子 | AA12560733 | |||||
書誌情報 |
ja : 江戸川大学紀要 en : Bulletin of Edogawa University 巻 34, p. 321-339, 発行日 2024-03-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 江戸川大学 | |||||
言語 | ja |