ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 江戸川大学紀要
  2. 江戸川大学紀要 第32号(2022)

大学生の認知した親からの期待と養育態度がアイデンティティに及ぼす影響

https://doi.org/10.50831/00001046
https://doi.org/10.50831/00001046
5771cf68-9b9b-45c3-8057-db429061ebcc
名前 / ファイル ライセンス アクション
DK2022-13.pdf DK2022-13 (765.2 kB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-31
タイトル
タイトル 大学生の認知した親からの期待と養育態度がアイデンティティに及ぼす影響
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 親からの期待
キーワード
主題Scheme Other
主題 養育態度
キーワード
主題Scheme Other
主題 アイデンティティ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 parental expectation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nurturing attitudes
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 identity
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.50831/00001046
ID登録タイプ JaLC
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
著者名(日) 尾花, 真梨子

× 尾花, 真梨子

1520

尾花, 真梨子

ja-Kana オバナ, マリコ

Search repository
倉田, 由美子

× 倉田, 由美子

1557

倉田, 由美子

ja-Kana クラタ, ユミコ

Search repository
神崎, 亮佑

× 神崎, 亮佑

1627

神崎, 亮佑

ja-Kana カンザキ, リョウスケ

Search repository
著者所属(日)
江戸川大学
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,大学生の親からの期待と養育態度がアイデンティティの形成にどのような影響を及ぼしているのかを検討するために,大学生212 名を対象に質問紙調査を実施した。その結果,分析1 では,親からの期待における「教育・就職期待」と親の養育態度における「受容」が,全般的なアイデンティティと関連することが示唆された。その上で,分析2 において,「教育・就職期待」と「受容」がアイデンティティにどのような影響を及ぼすのかを検討した。その結果,「受容」が全般的なアイデンティティに影響を及ぼしていることが明らかとなった。また,下位尺度ごとの検討により,親が自身に対して受容的であると捉えていることが,アイデンティティの「自己斉一性・連続性」「対他的同一性」「心理社会的同一性」のそれぞれに影響を及ぼしていた。また,教育や就職に関する親の期待は,アイデンティティの中でも,自分がどこに向かって行こうとしているのかよくわかっている感覚に影響することが示唆された。しかし, いずれの分析も有意ではあったが,その影響の程度は低いことが示された。その上で,今後は,父親・母親それぞれの期待や養育態度を区別して測定する必要性や親からの期待や養育態度以外の多様な要因を含めた検討を行う必要性が確認された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, a questionnaire survey was administered to 212 university students to examine the effect of parental expectations and nurturing attitudes on the formation of students’ identities. In Analysis 1, it was suggested that “educational and employment expectations” in parental expectations and “acceptance” in parental nurturing attitudes were related to general identity. In Analysis 2, we examined the effects of “educational and employment expectations” and “acceptance” on identity. The results indicated that “acceptance” influenced the overall identity of the students. The results of the subscales showed that parents’ acceptance of their own identity had an effect on “self-sameness and continuity,” “interpersonal identity,” and “psychosocial identity.”Moreover, parental expectations regarding education and employment affected the sense of knowing where one was headed in terms of identity. However, although both analyses were significant, the degree of influence was low. The findings suggest that it is necessary to measure the expectations and nurturing attitudes of fathers and mothers separately and to include various factors other than parental expectations and nurturing attitudes.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12560733
書誌情報 江戸川大学紀要
en : Bulletin of Edogawa University

巻 32, p. 165-174, 発行日 2022-03-15
出版者
出版者 江戸川大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:16:44.476646
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3